Live muziek voor horeca zaak | praktische tips & tricks

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je live muziek in jouw horeca gelegenheid wilt hebben. Wij leggen je kort uit welke zaken er bij komen kijken en geven jou de tips, tricks met alles dat jij moet weten voor het boeken van live muziek.

Bepaal het gewenste effect van live muziek
Live muziek is gunstig als je hogere fooien wilt binnenslepen. Daarnaast zorg je met live muziek voor een unieke toevoeging aan de sfeer van jouw horecagelegenheid, en kan het zorgen voor een groeiende online zichtbaarheid van jouw zaak op social media.

Welke live muziek en welke artiest past bij jouw zaak?
Bedenk wat voor type artiest bij de sfeer van jouw horeca gelegenheid past. In een restaurant zet je een andere artiest neer dan in een nachtclub en in een bar een andere dan in een lunchroom. Een luxe hotel heeft natuurlijk een ander type artiest nodig dan een hipster barretje. Wil je een singer songwriter, een leuk folk duo, een rock band of een latin zanger? Het kan in principe allemaal. Zet jouw wensen op een rij en vul op Plugify de filters in. Vervolgens vind je online de artiesten die aansluiten op jouw wensen en is het tijd om een keuze te maken.

Vergunning nodig voor live muziek in jouw horeca zaak?
Het kan inderdaad zijn dat jij een vergunning nodig hebt. In deze blog lees je alles over live muziek vergunningen en ontheffingen.

Praktische tips | live muziek op locatie

Budget bepalen
Denk voor het bepalen van het budget na over zaken zoals: wil je het optreden eenmalig inzetten of wil je frequent een live artiest inzetten? Pak je groots uit met een band of houd je het laagdrempelig met een singer songwriter? Heb je al geluidstechniek op locatie of wil je dat de artiest geluidstechniek meebrengt? Dit zal je ook terug zien in de kosten. Op Plugify kan je aangeven of je de artiest met of zonder geluidstechniek wilt boeken. Als je een kleine zaak hebt en de kosten zo laag mogelijk wilt houden, dan is het slim om te gaan voor een singer songwriter. Een enkele artiest is vaak goedkoper dan een artiesten formatie met meerdere bandleden. Leent jouw locatie zich niet voor een singer songwriter omdat het daar bijvoorbeeld te groot voor is? Verken dan opties zoals een duo, DJ of live band.

Wanneer plan je live muziek voor jouw horeca gelegenheid in?
Laat de artiest spelen op het drukste moment van de week of de maand, zo bereik je bij de meeste mensen het gewenste effect dat je teweeg wilt brengen met live muziek. Bepaal bijvoorbeeld een vaste dag waarop je een artiest wilt gaan inzetten, zodat jouw publiek precies weet wanneer zij live muziek kunnen luisteren in jouw horeca gelegenheid.

Online promotie | benoem live muziek via jouw online kanalen
Een try out zonder bezoekers is niet handig. Zorg dus voor goede promotie rondom het live muziek optreden. Een vorm van entertainment of bekende artiest is altijd een goede publiekstrekker en je creëert een onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrentie.

Evalueer de eerste editie
Ga na wat er goed ging en wat er volgende keer beter kan? Loop na of je het gewenste effect hebt bereikt. Heb je bijvoorbeeld complimenten gekregen over de muziek, hogere fooien ontvangen en meer social media aandacht gekregen? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk lekker bezig en is een volgende editie een goed idee!